Autóipari beszállítók árkalkulációja
Főbb témák
Egynapos szeminárium beszerzési/kereskedelmi/beszállítói-minőségfejlesztési szakemberek/vezetők/felsővezetők számára.
A témákból:
- Árajánlat, árképzés, kalkuláció
- Technológia, kutatás és fejlesztés, illetve a kockázat költsége az árkalkulációban
- Az alapanyagok árának, beszerzési forrásainak és helyettesítésének lehetőségei
- Az évenkénti árcsökkentések gyakorlata és hosszú távú fenntarthatósága, a vevő és a beszállító együttműködésével
- Stratégia
- Támogatások
- Struktúra
- Bekerülés a vevőkhöz
- A Távol-kelet piaci térhódítása
Előadók
Előadók:
- Pásztor Katalin, Gazdasági igazgató, Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.
- Köteles Eduárd, Kereskedelmi vezető, FÉMALK Fémöntészeti Alkatrészgyártó ZRt.
- Mátyus Péter, International Purchasing, Eastern Europe, BMW Group
- Lantos Gábor, Corporate beszállító fejlesztő mérnök, Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.
- Alter Róbertné, Vezérigazgató, Kunplast-Karsai ZRT.
- Stasztny Péter, Vállalati kapcsolattartó, SMR Automotive Mirror Technology Hungary Bt.
Program
Levezető Elnök: Kilián Csaba, Ügyvezető Főtitkár, Magyar Gépjárműipari Egyesület
09.00-09.30 Árajánlat, árképzés, kalkuláció
- Milyen típusú business modellt használnak a cégek? Mit vesznek figyelembe?
- Mennyire stabil a nagy gyárak által előre jelzett éves mennyiség?
- Hogyan néz ki és kiket vonnak bele az árkalkulációba?
- Milyen és honnan származó információk alapján dől el az, hogy az ajánlatban szereplő ár mennyire és milyen irányban térjen el a kalkulált értéktől?
- Honnan jut egy átlagos magyar beszállító vállalkozás, konkrét esetekben megbízható információkhoz ennek eldöntéséhez?
- Van-e igény szervezeti keretekre, illetve elég-e a saját, többnyire elfogult benchmarking következtetés?
- Mekkora a létjogosultsága a csomagkalkulációnak?
-
Milyen esetben kér lebontást a vevő, hogy megállapíthassa reális-e az ár?
- Valóban csak ebből a célból kér a vevő nyitott kalkulációt?
Előadó: Köteles Eduárd, Kereskedelmi vezető, FÉMALK Fémöntészeti Alkatrészgyártó ZRt.
09.30-10.00 Technológia, kutatás és fejlesztés, illetve a kockázat költsége az árkalkulációban
- Mekkora a termékfejlesztők szerepe a kalkulációban?
- Hogyan lehet befolyásolni a kutatás-fejlesztés költségét?
- Miért fontos, hogy legyen a cégeknek kutatás-fejlesztés részlege?
- Kap-e a beszállító a megrendelőtől a projekt tervezése és előkészítése során tervezett, illetve megvalósított projekt specifikus beruházásainak megtérítésére vonatkozó garanciákat, az előre jelzettnél lényegesen és tartósan alacsonyabb megrendelési volumen esetén?
- Képes-e a beszállító olyan technikával gyártani a terméket, hogy a klasszikus gyártási technológiához képest megtakarítást tudjon elérni?
- Hogyan tudnánk a technológiákat gazdaságosabbá tenni?
- Hogyan tudjuk mérlegelni, hogy érdemes-e foglalkozni a technológia fejlesztésével?
- Milyen formában foglalkozik egy cég a technológia fejlesztésével?
- Mennyire kényszerítő követelmény a piacon maradáshoz/piacra jutáshoz a hatékony kutatási és technológia-fejlesztési tevékenység?
Előadó: Mátyus Péter, International Purchasing, Eastern Europe, BMW Group
10.00-10.30 Kávészünet
10.30-11.00 Az alapanyagok árának, beszerzési forrásainak és helyettesítésének lehetőségei
-
Melyek a potenciális beszállító (műszaki, technológiai, esetleg konstrukciót érintő) lehetőségei a kalkuláció folyamatában az anyaghányad (amely a teljes gyártási költség jelentős, 25-85%-os részét is meghatározhatja) optimalizálására?
- Mekkora esélye van egy hazai beszállítónak a projekt eme kezdeti szakaszában költségcsökkentő javaslatai elfogadtatására a vevőnél?
-
Mennyiben befolyásolja a kis/átlagos/nagy hazai autóipari beszállító versenyképességét a globalizált alapanyag/félkész termék/részegység piacon egyedi fellépőként elérhető beszerzési ár?
- Szükséges-e/lehet-e ezen javítani, és hogyan? (Állami-, kamarai-, szakmai szövetségeken keresztüli integráció, közös logisztikai háttér kiépítése, a vevő valószínűleg lényegesen kedvezőbb kondíciókkal rendelkező kontingensének terhére történő beszerzés, stb.)
- Mik az érdek- érvényesítési lehetőségei az adott projekt későbbi szakaszában a beszállítónak, aki az egyre nagyobb dinamikával változó alapanyag piac egy adott időpillanatában érvényes áraival kénytelen kalkulálni és árajánlatot adni?
Előadó: Lantos Gábor, Corporate beszállító fejlesztő mérnök, Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.
11.00-11.30 Az évenkénti árcsökkentések gyakorlata és hosszú távú fenntarthatósága, a vevő és a beszállító együttműködésével
-
Mi van az évenkénti árcsökkentések hátterében?
- Miért jó ez annyira a vevőnek?
- Meddig tartható fent ez a gyakorlat a vevő és a beszállító között?
- Hogyan lehet meghosszabbítani a vevő és a beszállító kapcsolatát az évenkénti árcsökkentések gyakorlata mellett?
- Hogyan lehet hosszú távú kapcsolatokat kiépíteni a nagy vevőkkel a profitszint megtartása mellett?
- Milyen tényezők befolyásolják a nagy vevők együttműködési készségét?
- Működnek-e a vevők által kezdeményezett lean költségcsökkentési projektek?
Előadó: Lantos Gábor, Corporate beszállító fejlesztő mérnök, Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.
11.30-12.00 Stratégia
-
Hogyan épüljön fel egy cég beszállítói stratégiája?
- Mennyi idő alatt, milyen pozícióba kívánok kerülni az adott piacon
- Mekkora tartalékokkal, milyen időtávra tervezhetek a piacra kerülés érdekében „kamikáze” projekteket
- Milyen eszközökkel és módszerekkel tudok a versenytársaknál jobb pozíciókat elérni a piacon, hogyan tudnám „kiborítani a csónakot”
- Mik a hosszabb távú eredményességi célok, milyen ezek ütemezése?
- Hol van az a pont, amikor már érdemes közvetlenül a gyártóval felvenni a kapcsolatot illetve szerződést kötni, és kihagyni a nagykereskedőt a láncból?
- Milyen tényezők alapján döntik el, hogy honnan szerzik be a terméket?
- Miért nem kap nagy szabadságot a beszállító a beszerzés terén, már a projekt elején?
- Miért mindig a darabárat nézzük? Miért nem nézzük a mögöttes járulékos költségeket?
-
Milyen érdekellentétek vannak a különböző részlegek/osztályok között az ajánlatkészítés folyamatában?
- Milyen eszközökkel és módszerekkel lehet a folyamatot harmonizálni?
Előadó: Köteles Eduárd, Kereskedelmi vezető, FÉMALK Fémöntészeti Alkatrészgyártó ZRt.
12.00-13.00 Ebédszünet
13.00-13.30 Támogatások
- Hogyan dönti el egy vállalkozás, hogy kér-e támogatást?
- Hogyan veszi figyelembe egy cég a támogatás kérdését, az adott döntésnél?
- Hogyan kezelik a vállalkozások a támogatást?
- Hogyan alakulnak a fix költségek egy az Európai Unió által támogatott, felépült új gyártócsarnok és beruházás esetében?
- Miért várja el a nagy vevő, hogy a KKV-k a kalkulációba beépítsék a támogatások egy részét?
- Miért teszi bele a kalkulációba a potenciális beszállító az amortizációt, miközben azt támogatásból hozta létre?
Előadó: Pásztor Katalin, Gazdasági igazgató, Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.
13.30-14.00 Struktúra
- Hogyan lehet kezelni a különböző strukturális különbségeket a saját költségstruktúra és a potenciális ajánlatkérő vevő breakdown költségstruktúrája között?
- Hogyan készítik el az árképző az árajánlatukat?
- Léteznek- e, illetve szükségesek-e az azonnali ajánlatokhoz szükséges egyszerűsített árképzési modellek? (Kalkuláció az alkatrész súlya-, térfogata-, felülete-, anyaga, stb. és az ezekhez rendelt szorzószámok, ill. hasonló termékekhez viszonyítás alapján?)
- Ki az, aki az árkalkulációban a finanszírozással is számol?
-
Ki, hogyan kezeli a finanszírozás kérdését?
- Költséget megosztja a vevőjével?
- Önmaga vállalja fel a költséget?
- Milyen metodikákat alkalmaznak arra, hogy a vevő igényeit lefordítsák a termék specifikációjára?
- Hová lehet beépíteni a beszállító általános (fix) költségeit?
(logisztikai, adminisztrációs, pénzügyi, finanszírozási)
- Érdemes-e kiadni egy célárat az árajánlat bekérése előtt?
- Melyik az a szituáció, amikor érdemes célárat kiadni?
- Egy adott technológia monopolhelyzetben lévők, hogyan képzik az árakat?
Előadó: Alter Róbertné, Vezérigazgató, Kunplast-Karsai ZRT.
14.00-14.30 Kávészünet
14.30-15.00 Bekerülés a vevőkhöz
- Miért nehéz egy magyar beszállítónak bekerülnie a piacra?
- Mi az, ami befolyásolhatja a vevőt az árképzésen kívül? (nem csak a minőség)
- Mennyire ragaszkodik egy német gyár egy német beszállítóhoz, vagy egy japán gyár a japán beszállítóhoz?
- Milyen árkalkulációkat vár el egy német vagy egy távol-keleti cég?
- Szükséges-e az hogy integrált formában jelenjenek meg a nagy vevőknél a kisebb magyar vállalatok, hogy bejuthassanak?
- Látják-e annak lehetőségét, hogy ezt az integrációt a vevő csinálja?
- Mi lehet a véleményük a nagy vevőknek arról, ha a beszállítók csoportban adnának ajánlatot, akár konzorciumként?
-
Mi az a kiválasztási metódus, amely alapján kiválasztják a beszállítóikat?
- Az OEM-ek mi alapján választanak nominált beszállítókat?
Előadó: Alter Róbertné, Vezérigazgató, Kunplast-Karsai ZRT.
15.00-15.30 A Távol-kelet piaci térhódítása
- Hogyan sikerül a Kínai/Indiai konkurenciát kezelni?
- Hol látják magukat fenyegetettnek a beszállítók, hogy Indiai/Kínai beszállító miatt veszítik el a vevőt?
- Miért versenyképesebb Indiai/Kínai beszállító a vevő szempontjából?
- Miért csak az árat nézik a vevők és a járulékos költségeket nem?
Előadó: Stasztny Péter, Vállalati kapcsolattartó, SMR Automotive Mirror Technology Hungary Bt.
Médiapartnerünk:
Részletek
Rendezvény kezdete: | 2014. október 07. 9:00 |
Rendezvény vége: | 2014. október 07. 17:00 |
Részvételi díj | 99.000 HUF+ÁFA |
Early bird határidő | 2014. augusztus 22. |
Csoportos kedvezmény
Résztvevők száma | Részvételi díj/fő( HUF+ÁFA) |
---|---|
1 | 99,000.00 |
2 | 96,050.00 |
3 | 93,100.00 |