REMIT Szaknap
Bevezető
Nem kis kihívás elé néznek az energiapiac szereplői Magyarországon és az EU tagállamaiban egyaránt.
A REMIT(Regulation on wholesale Energy Market Integrity Transparency) rendelet már néhány éve hatályba lépett, de a tagállami szabályozás határideje 2013. június 29-e volt. A végrehajtás jelenleg is folyamatban van, 2014. szeptember 30-ra várjuk azt az EU-s szintű végrehajtási rendeletet, amely a nagyker ügyletekre vonatkozó tranzakciós jelentés részleteit, pontosításait tartalmazza. A REMIT-et alkotó másik nagyobb terület, a bennfentes kereskedelem és piaci manipuláció tilalmáról szól, amihez szorosan kapcsolódik a bennfentes információk közzétételéről szóló kötelezettsége a piaci szereplőknek.
Számos kérdés merül fel szakmai részről a bennfentes információk közzétételi kötelezettségével és az erre szolgáló közzétételi honlap működésével összefüggésben, többek között a bennfentes információ definíciójára, pontosítására vonatkozóan és a Hivatal (MEKH) ellenőrzési, szankcionálási, bírságolási szempontrendszerével kapcsolatosan is. Mindemellett a tranzakciók jelentési kötelezettségéről még ennyit sem tudunk bizonyosan, hiszen jelenleg készül a végrehajtási rendelet és az elfogadást követően ezt implementálni kell hazánkban is.
Szaknapunkon iparági egyeztetés lehetőségét, fórumot biztosítunk, hogy az érintettek, a hazai energiapiac szereplői és a szabályozó hatóság (MEKH) - mely ellenőrző és szankcionáló jogosítvánnyal is rendelkezik – megbeszéljék, megvitassák a REMIT-tel kapcsolatos kérdéseiket, elmondják véleményüket, meglátásaikat és választ kapjanak feltett kérdéseikre, vagy jelezzék a Hivatal felé aggályaikat adott kérdések kapcsán.
Előadók
Szaknapunk előadói:
- Fülöp Péter, Elemző, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal
- dr. Németh András, Jogi tanácsadó, GDF SUEZ Energia Holding Hungary Zrt.
- Dr. Pék Zoltán, Jogász, Nemzetközi Kapcsolatok Főosztály, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal
- dr. Rajkai Szonja, Jogász, REMIT munkacsoport-vezető, Nemzetközi Kapcsolatok Főosztály, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal
- Szarka Gergely, SeniorTermékmenedzser, KELER Zrt.
- Szeniczey Gergő, Főosztályvezető, Piacellenőrzési és Felügyeleti Főosztály, Magyar Nemzeti Bank
- dr. Szentkuti Dániel, Jogtanácsos, MVM REMIT munkacsoportjának vezetője, MVM Magyar Villamos Művek Zrt.
Kulcstémák
Kulcstémáink:
- Bennfentes információk közzétételi kötelezettsége
- Közzétételi honlap működése, eredményei
- A MEKH iránymutatása az ellenőrzésre, szankcionálásra vonatkozóan
- Nagyker ügyletek, tranzakciók jelentési kötelezettségének kérdései
- A tranzakciók jelentésének gyakorlati megvalósítása
- Bennfentes kereskedelem és tiltott piacbefolyásolás a tőkepiacokon konkrét példákon bemutatva
- Nemzetközi energiapiaci manipulációs esetek bemutatása: Előadás és Kerekasztal-beszélgetés
Szólni kíván
Rendezvényünk szólni kíván
A hazai energiaszektor minden szereplőjének
A villamosenergia és földgáz egyetemes szolgáltató, elosztó, kereskedő, szervezett piaci, szállító és rendszerirányító vállalatokvezérigazgatóihoz, valamint közép- és felsővezetőihez az alábbi területeken:
- jog, compliance, stratégia, kereskedelem, beszerzés, értékesítés, pénzügy, kockázatkezelés, árazás, portfoliógazdálkodás, gazdasági, műszaki-üzemeltetés
- Erőművek szakembereihez
- Az energiaszektorban tevékenykedő tanácsadó és szolgáltató cégek szakembereihez
valamint mindazon vezetőkhöz és munkatársakhoz, akiket érintenek a REMIT-tel kapcsolatos változások és tevékenységükre, feladataikra hatással vannak a REMIT szabályozásai.
Program
8:30 Regisztráció
8:50 Megnyitó az IIR és a nap elnöke részéről
A nap elnöke: dr. Rajkai Szonja
9:00-9:45 REMIT fejlemények
- Mi az EU Bizottság végrehajtási jogi aktusának jogi háttere?
- Miként fognak megvalósulni a nemzeti szabályozásban a REMIT-ben megfogalmazottak?
- Melyek a nyilvántartásba vételi kötelezettség alakulásának aktualitásai?
- Hogyan alakul az ügyletekre vonatkozó jelentési kötelezettség kérdése?
- Melyek a MEKH REMIT-tel kapcsolatos szervezeti fejlesztései?
- Miként kerültek az egyes tagállamokban implementációra a REMIT rendelkezései?
- Mit értünk azalatt, hogy a REMIT egy „tükörszabályozás”?
- Milyen szintre kerültek az EU-s jogi aktusok? Mi kerül bele?
- Milyen a REMIT uniós jövője?
- Kivánja-e felülvizsgálni a jövőben a REMIT-et az Unió?
Előadó: dr. Rajkai Szonja, Jogász, REMIT munkacsoport-vezető, Nemzetközi Kapcsolatok Főosztály, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal
9:45-10:30 REMIT piacmonitoring –hogyan néz a piacra a szabályozó hatóság?
- A piacmonitoring helye a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal REMIT alkalmazási folyamatában
- A piacmonitoring főbb céljai
- A piacmonitoring logikája
- A jogellenes magatartásformák főbb vizsgálandó területei:
- bennfentes információ
- piaci manipuláció
- A piaci szereplők és a szabályozó hatóság viszonya
Előadó: Fülöp Péter, Elemző, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal
10:30-10:50 Kávészünet
10:50-11:35 Bennfentes információk közzétételi kötelezettsége - vállalati implementáció
- Ki dönthet szervezeten belül arról, hogy mi a bennfentes információ?
- Bennfentes információnak számítanak-e:
- a kereskedelmi szerződések
- a portfólió értékesítése
- az időjárás?
- Mekkora az a mérték (küszöbérték), ami már befolyásolhatja az árat? – kapacitás esetén
- Milyen kötelezettségei vannak a piaci szereplőknek?
- Mit kell csinálni a bennfentes információval? – belső eljárásrend; Miként adható át szervezeten belül az információ?
- Mit értünk a „kellő időben történő nyílvánosságrahozatal” alatt?
- Mikor kell közzétenni, ha „sejtünk valamit”?
- Hogyan alakul a felelősség kérdése, ha a közzétételt egy közvetítő (nem a piaci szereplő) végzi akkor, ha:
- a közvetítő későn hozta
- nem hozta,
- torzítottan hozta nyílvánosságra az információt?
- Csoportszintű megközelítés – hogyan feleljenek meg a (hazai) REMIT előírásoknak a nemzetközi vállalatcsoportok?
Előadó: dr. Németh András, Jogi tanácsadó, GDF SUEZ Energia Holding Hungary Zrt.
11:35-12:20 A REMIT közzétételi honlap a bennfentes információk közzétételére vonatkozóan
- a közzétételi kötelezettség rövid ismertetése
- a közzétételi honlap jogi háttere
- a közzétételi honlap elmúl fél éve
- a közzétételi honlap lehetséges fejlődési irányai
- Hogyan tekint a honlapra:
- a Hivatal?
- a piaci szereplők (kereskedők, fogyasztók, ipari felhasználók)?
- Miként kezelhető az a helyzet, amikor a jelentendő információ nem fér bele a honlap jelenlegi táblázati formájába? – nem kvantitatív, hanem kvalitatív adatok esetén
- Milyen módon tehető áttekinthetőbbé, felhasználóbaráttá a honlap?
- Milyen statisztikák vannak arra vonatkozóan, hogy amit a piaci szereplők feltettek a honlapra, azt valóban fel kellett-e tenni?
Előadó: Dr. Pék Zoltán, Jogász, Nemzeközi kapcsolatok Főosztály, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal
12:20-13:20 Ebédszünet
13:20-14:05 Bennfentes kereskedelem és tiltott piacbefolyásolás a tőkepiacokon konkrét példákon bemutatva
- Bennfentes információ, bennfentes kereskedelem (piacbefolyásolás) definíciója, jogszabályi háttér
- Bennfentes kereskedelem (piacbefolyásolás) vizsgálatának módszertana
- A felügyeleti eljárás menete
- MNB határozatok bírósági érvényesítése
- Konkrét példák bemutatása
Előadó: Szeniczey Gergő, Főosztályvezető, Piacellenőrzési és Felügyeleti Főosztály, Magyar Nemzeti Bank
14:05-14:35 MEKH iránymutatása a bírságolásra vonatkozóan a bennfentes kereskedelem tilalmának megszegésekor
- Miként fogja a széleskörű jogosítványait a Hivatal alkalmazni? Milyen elképzelések vannak?
- Eszköznek tekinti ezeket, terelni kivánja a piaci szereplőket?
- Milyen szempontok szerint fogják a bírságokat kiszabni? – valami iránymutatás: mi alapján lehet minimum, vagy maximum az összeg? Mit néz, mit vizsgál?
- Mikorra várható egy kialakult gyakorlat, speciális energiapiaci versenyjogi keretrendszer, amit követhetnek a piaci szereplők? – elvárt magatartás
- Hogyan tervezik ezt közzétenni?
- Miként jár el adott magatartás esetén? Miért ítélné adott esetben bennfentes kereskedelemnek és milyen bírsággal sújtaná?
- Kit és hogyan szankcionálnak? Magánszemélyt is?
- Hogyan történik az ügyintézés? Hogy képzel el egy REMIT eljárást?
- Vár-e a HUPX-től információt?
- Honnan várja az információt?
- A Hivatal keres információt?
- Milyen mértékű szankcióra számithatnak a cégcsoportok, ha nem sikerül eleget tenni a REMIT előirásoknak?
Előadó: dr. Rajkai Szonja, Jogász, REMIT munkacsoport-vezető, Nemzetközi Kapcsolatok Főosztály, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal
14:35-15:05 Nyílvántartásba vételi kötelezettség keretei definíció és technikai implementálás
- Kik az érintettjei?
- Mit, milyen adatokat, adatforgalmat kell jelenteni?
- Kinek kell regisztrálni? Hogyan kell regisztrálni?
- Hol kell regisztrálni a korlátozott engedélyeseknek? (Magyarországon, vagy nem?)
- Mit értünk származtatott ügylet alatt?
- Mit szeretne „látni” a szabályozó tranzakcióként?
- Elindult-e a CEREMP rendszer?
- Le lett-e sablonizálva, tesztelve a rendszer?
- Hányan regisztráltak?
- Hol kell jelenteni a tranzakciókat helyileg? Hazai és/vagy nemzetközi szinten is szükséges?
- Ki vállal felelősséget a jelentett adatok biztonságáért?
- Milyen kötelezettségeket jelent ez a piaci szereplőknek?
- Milyen ACER által készített kézikönyvek várhatóak?
Előadó: dr. Rajkai Szonja, Jogász, REMIT munkacsoport-vezető, Nemzetközi Kapcsolatok Főosztály, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal
15:05-15:25 Kávészünet
15:25-16:10 Az ügyletekre vonatkozó jelentési kötelezettség megvalósítása a gyakorlatban – a folyamat részleteinek pontosítása
- Mi a definiciója pontosan a nagyker ügyleteknek?
- Hány ezer köbméter fölött kell jelenteni?
- Miként lehet irányítani a folyamatot?
- Hogyan, milyen platformon keresztül kell jelenteni?
- Milyen tartalommal, mélységben kell jelenteni?
- Milyen formátumban szükséges ennek eleget tenni?
- Hogyan működik az IT alapú rendszer?
- Miként kivitelezhető, hogy a jelentés az EMIR-nél és a REMIT-nél szétválasztható legyen, de hogyan teremthető meg a konzisztencia?
- Mennyire vannak erre felkészülve a piaci szereplők? Hogyan képesek kialakítani azt a zárt rendszert, ami feltétele a jelentésnek?
- Hogyan tudják lekezelni a rengeteg információt? Ki fogja ezt kezelni?
- Mindkét félnek jelentenie kell-e? Mely esetekben jelenthet az egyik fél a másik helyett is?
- Átruházható-e a jelentéstétel egy közvetítőnek?
- Milyen érvek szólnak a tranzakciók jelentési kötelezettségének átruházása mellett, ellen?
- Miként tud megbizonyosodni a piaci szereplő arról, hogy a közvetítő valóban tudja-e kezelni az információkat?
- Külföldi vállalat esetén az anyavállalat, vagy a leány jelent?
- Hogyan kell jelenteni olyan tranzakciókat, ahol az egyik fél nem EU-s tagállam? Kell-e ezt jelenteni? Miként kötelezhető erre a másik fél?
- Hogyan és kinek kell jelenteni a csoporton belüli tranzakciókat?
- Miként kivitelezhető a napon belüli ügyletek kezelése?
- Ki lehet RRM?
- Ki hagyja ezt jóvá? Helyi szinten, vagy EU-s szinten?
Előadó: Szarka Gergely, Senior Termékmenedzser, KELER Zrt.
16:10-17:10 Nemzetközi energiapiaci manipulációs esetek bemutatása: Előadás és Kerekasztal-beszélgetés
- Amerikai piacfelügyeleti szervek és versenyhatóságok esetjogának áttekintése (Amaranth Advisors/Brian Hunter; Keyspan Rawenswood; Rumford Paper Company; Panther Energy Trading LLC;) – legjobb gyakorlat az Európai Unió számára?
- „Uneconomic trading” elmélete – jogi teszt piaci manipulációs esetekre?
- Ár-központú és nem ár-központú manipulációs gyakorlatok
- „Spoofing” a gyakorlatban (high frequency trading)
Előadó: dr. Szentkuti Dániel, Jogtanácsos, MVM REMIT munkacsoportjának vezetője, MVM Magyar Villamos Művek Zrt.
A kerekasztal-beszélgetés résztvevői:
Fülöp Péter, Elemző, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal
dr. Németh András, Jogi tanácsadó, GDF SUEZ Energia Holding Hungary Zrt.
dr. Rajkai Szonja, Jogász, REMIT munkacsoport-vezető, Nemzetközi Kapcsolatok Főosztály, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal
17:10 A Szaknap zárása
Részletek
Rendezvény kezdete: | 2014. október 07. 9:00 |
Rendezvény vége: | 2014. október 07. 17:00 |
Részvételi díj | 169.000 HUF+ÁFA |
Early bird határidő | 2014. szeptember 12. |
Csoportos kedvezmény
Résztvevők száma | Részvételi díj/fő( HUF+ÁFA) |
---|---|
1 | 169,000.00 |
2 | 161,550.00 |
3 | 154,100.00 |