Beszerzés Kompakt Kurzus - Beszerzéskontrolling, beszerzői és szállítói teljesítményértékelés és szolgáltatás beszerzések
Bevezető
A beszerzési tevékenység a vállalat számos részterületére kiterjed, nemcsak a szorosan vett beszerzési területekre. A beszerzésért felelős szakembereket már régóta foglalkoztatja a kérdés, hogy vajon érdemes-e központosított beszerzést alkalmazni, mit érdemes központosítani a költséghatékonyság érdekében és mi az, amit meg kell hagyni a leánynak, a demand shaping alkalmazása mit eredményezhet a megtakarítások terén és hogyan valósítható meg a spend management?
Mindemellett szintén releváns kérdés, hogy mi a beszerzés feladata azokban az esetekben, amikor adott tevékenység szorosan nem kapcsolódik a beszerzéshez, mégis befolyással és hatással lehet a vállalat egészére és akár a beszerzők feladataira is: HR, Marketing és IT szolgáltatásbeszerzés kérdései.
Rendezvényünk mindezeket az aktuális és fontos kérdéseket hívatott bemutatni.
Rendezvényünk szólni kíván:
- Lokális és regionális beszerzési vezetőkhöz, szakértőkhöz, főmunkatársakhoz, specialistákhoz
- Purchasing, procurement, illetve sourcing managerekhez, osztályvezetőkhöz, szakemberekhez
- A szolgáltatás beszerzések területén tevékenykedő munkatársakhoz: HR, Marketing, IT beszerzőkhöz
- Supply chain és logisztikai vezetőkhöz, igazgatókhoz
- Beszerzési projektekben érintett szakemberekhez, bármilyen funkcionális területről
- Cégvezetőkhöz, pénzügyi, stratégiai és üzletfejlesztési vezetőkhöz
Továbbá szívesen látjuk a beszerzési tanácsadókat, valamint a beszerzést támogató informatikai, vállalatirányítási rendszereket szállító tanácsadó és szolgáltató vállalatok képviselőit is.
Előadók
A szeminárium szakemberei között:
- Bene Tibor, IT Manager, Carlson Wagonlit Travel
- Deme Zoltán, procurement expert
- Hackenberger Erika, Head of Procurement, IT Services Hungary
- Kepenyes Csilla, Stratégai beszerzési osztályvezető, Magyar Telekom Nyrt.
- Kovács Gábor, független compliance szakértő
- Prókay István, Senior menedzser Beszerzés, Borsodi Sörgyár Kft.
- Sziráki József, Central European Buying Manager, Tesco Global Áruházak Zrt.
- Tóth Balázs Endre, Global Category Manager Marketing, Deutsche Telekom
1.nap
1. nap, 2018. november 20.,kedd
8:30 Regisztráció
8:50 Az IIR Megnyitója
Beszerzési kontrolling: a beszerzés eredményessége, beszerzői és szállítói teljesítményértékelés
9:00-10:30 A beszerzés szerepe és helye a szervezetben
- Mi a beszerzési tevékenység és ki végzi azt valójában? Mik a beszerzés (lehetséges) funkciói? Hogyan a teremt beszerzés(i tevékenység) hozzáadott értéket?
- Ki a beszerző és tud-e róla, hogy ő beszerez?
- Alapfogalmak: stratégiai, taktikai és operatív beszerzés; kategória-menedzsment
- Mitől függ az, hogy van-e dedikált, beszerzést főtevékenységként végző szervezeti egység? Tudatos döntés / hagyomány / politikai játszma?
- Mennyire vonják be egyes területek folyamataikba a beszerzést? Avagy mennyire vonják be a Beszerzést a beszerzésekbe?
- Indokolt-e külön beszerzési szervezeti egység / funkció fenntartása? Hogyan változhat ez a cég növekedésével (fázisok)?
- Hol van igazán a beszerzésnek a helye? Milyen előnyei, hátrányai vannak, ha:
- pénzügy
- Supply Chain része
- máshol található, egyéb más terület részét képezi a beszerzés?
- Merre tart a beszerzés? A beszerzés jövőjét alakító fő trendek
- Melyek azok az elektronikus eszközök, amelyek segítik, egyszerűsítik a beszerzést? – Vállalatirányítási rendszer, dokumentumkezelés, archiválás, elektronizálás
- Beszerzési infrastruktúra: tárgyi feltételek, szoftveres környezet; papíralapú vs. elektronikus tenderezés
Központosított beszerzés létrehozása, gyakorlati megvalósítása
- A központi beszerzési funkciót betöltő szervezeti egység létrehozásának, a beszerzési funkció felállításának lépései
- Mi az, amit érdemes központosítani a költséghatékonyság érdekében? Centralizált, decentralizált, koncentrált és dekoncentrált beszerzés
- Gyakorlati példák központosítással kapcsolatos döntésekre
Előadó: Deme Zoltán, procurement expert
10:30-10:50 Kávészünet
10:50-11:50 Marketing-szolgáltatás beszerzés
- Hogyan néz ki a beszállítói piac? Milyen a felépítése? – Direkt, vagy ügynökségeken keresztül?
- Ügynökségi bevételek
- Melyek az ATL és BTL eszközök jellemzői?
- Hogyan és milyen hatékonysággal lehet mérni egy marketingköltés eredményét?
- Melyik megoldás a leghatékonyabb online marketingköltésnél, szakosodott vagy általános portálok?
- Miként lehet bevételi számokhoz kötött árazást kialakítani?
- Hogyan tudja elérni a beszerző a beszállítói árak csökkentését változatlan minőség biztosítása mellett?
Előadó: Tóth Balázs Endre, Global Category Manager Marketing, Deutsche Telekom
11:50-12:50 Beszerzés – Compliance – Korrupciómegelőzés
- Hogyan épüljön fel? Milyen feladatokat vonjon magához?
- Miként valósítható meg a beszállítók átvizsgálása?
- Ki mit tesz beszerzőként azért, hogy fel se merüljenek korrupciós esetek?
- Ki mit tesz azért, hogy:
- a versenysemlegességet,
- a teljes átláthatóságot biztosítsa?
- a beszerzési policy megvalósítása megtörténjen?
- Milyen gyakorlati lépéseket tehet a beszerző az elvek, a policy megvalósításához?
Előadó: Kovács Gábor, független compliance szakértő
12:50-13:50 Ebédszünet
13:50-14:50 Beszerzői teljesítményértékelés, KPI-ok, a beszerző teljesítményének prezentálása a vállalatvezetés felé
- Milyen időtálló módszerek vannak a beszerzői teljesítményértékelésnél?
- Melyek a trendszerű, de aktuális teljesítményértékelések?
- Milyen gyakorisággal kell ezt mérni?
- Mik a látható és „nem látható” teljesítmények?
- Hogyan tudja a beszerző a KPI-ok és a válllalata számára nem látható teljesítményeit elismertetni?
- Internal Stakeholder management
Előadó: Prókay István, Senior menedzser Beszerzés, Borsodi Sörgyár Kft.
14:50-15:10 Kávészünet
15:10-16:20 A szállítói értékelés alkalmazása a beszállítói lánc biztonságának és a beszerzési tevékenység eredményességének növelésére
- Hogyan szolgálja a beszállító értékelési rendszer a beszerzési szervezet céljainak elérését?
- Hogyan lehet mérhetővé tenni a beszállítók hatékonyságát?
- Milyen mérőszámokat érdemes alkalmazni a beszállítók mérésére?
- Hogyan használjuk fel a beszállító értékelések eredményeit a beszállítói bázis összeállításakor illetve az egyes ajánlatok összehasonlításakor?
- Hogyan lehet összehasonlítani egy új beszállító várható teljesítményét a már meglévő beszállító bázis teljesítményével? Hogyan lehet megbecsülni az új beszállító várható teljesítményét már az első tapasztalatok megszerzése előtt?
Előadó: Sziráki József , CE Category Buying Manager Retail
Group Procurement, Tesco Global Áruházak Zrt.
16:20 A szeminárium első napjának zárása
2.nap
8:30 Regisztráció
8:50 Az IIR Megnyitója
Szolgáltatás beszerzés a vállalati struktúrában
9:00-10:15 Szolgáltatás beszerzés általános mérföldkövei
- Mennyiben átültethető a termelés-beszerzési logika a szolgáltatásokra? Országosan ugyanaz a cég tudja-e ellátni az adott szolgáltatást? - Takarító szolgáltatás, őrzés védelem, épület/létesítményüzemeltetési egyéb szolgáltatások
- Milyen megoldások lehetségesek a szolgáltatás beszerzésnél? Házon belül kell külön beszerzőcsapatot kialakítani, külső tanácsadót megbízni, vagy a cég a tanácsadóval együtt közösen bonyolítsa a beszerzést?
- Mely szolgáltatást érdemes kiszervezni és mit nem?
- Milyen kockázatok vannak szolgáltatások kiszervezésénél?
- Alternatív ötletek saját csapat, munkaerő kölcsönzés + szakértői kontroll felállítása
- Szolgáltatási paraméterek, KPI-ok meghatározása és SLA-k kialakítása
- Szállítók kiválasztása és értékelése
- Milyen módon lehet egy szolgáltatásnál alkalmazni az elektronikus eszközöket? Pl.: aukció, lehet-e katalogizálni?
- kiválasztásnál: aukció
- működtetésnél: katalógus
- Mennyire használható a standardizálás a szolgáltatásoknál és milyen esetekben kivitelezhető?
Előadó: egyeztetés alatt
10:15-10:45 Kávészünet
Szolgáltatás beszerzés lépésről lépésre
10:45-14:45 Szolgáltatás beszerzések sajátosságai terület specifikusan
10:45-11:45 Személyhez kötődő javak beszerzése
- Személyhez kötődő javak általános és közös jellemzői, sajátosságai, beszerzése
- Érdekeltek, érintettek közötti kommunikáció, bevonás, eltérő prioritások, közös platform kialakítása, elvárások menedzselése: felhasználó kolléga, igénylő szakterület (pl. sales) költséggazda szakterület (pl. HR, jog, műszaki terület), beszerzés
- Sajátosságok szemléltetése beszerzési tárgycsoportonként:
- Munkaerő-kölcsönzés
- Élőerős őrzés-védelem
- Ügyvédi, jogtanácsosi szolgáltatás
- Tanácsadói, szakértői szolgáltatás
- Munkaerő-közvetítés, toborzás
- Oktatás: szakképzés, tanfolyamok, nyelvoktatás
- Utazás (közlekedés, szállás)
- Munkavédelemmel kapcsolatos termékek, munkaruha
- Személyes használatú munkaeszközök
- Gépjárművek
- Munkahelyi étkezés (kantin)
- Sport, egészségügyi és jóléti szolgáltatások
- A beszállító kiválasztás és minősítés szempontjai
- A teljesítmény mérése – objektív és szubjektív szempontok beépítése az értékelésbe és a szerződésekbe
Előadó: Deme Zoltán, procurement expert
11:45-12:45 A beszerzés mérése, eredményessége, hatékonysága, költséghatékonyság – demand shaping – spend management
- Hogyan mérjük a beszerzést?
- Milyen mód lehet jól mérni a beszerzés munkáját, eredményét, hogy hozza-e az elvárt megtakarításokat?
- Milyen megtakarításokat lehet elérni, ha hatékonyan alkalmazzák a demand shaping-et, ha folyamatosan felülvizsgálják és összefésülik cégen belül az igényeket? – Deutsche Telekom-os példa
- Hol van a beszerzés szerepe a folyamatban? – köztes kontrolláló és felülvizsgáló szerep: rugalmasság vs kontroll
- Mennyiben támogatja a kontroll és a szigorúbb szerződéses feltételek rendszere (szabályozási háttér) a költséghatékonyságot?
- Hogyan valósítható meg a spend management?
Előadó: Kepenyes Csilla, Stratégai beszerzési osztályvezető, Magyar Telekom Nyrt.
12:45-13:45 Ebédszünet
13:45-14:45 IT Szolgáltatás beszerzés
- Hol különül el az IT és a beszerzés, hol válik szét a felelősség?
- Miben tér el az IT beszerzés a többi szolgáltatásbeszerzéstől?
- Melyek az IT-beszerzés feladatai a különböző szervezeti formák esetében?
Hogyan zajlik egy sikeres beszerzés?
- Valóban szükségessé vált a beszerzés?
- Megfelelően ismerjük a rendelkezésre álló eszközeinket?
- Megoldható lenne a felmerülő probléma beszerzés nélkül is?
- A beérkező ajánlatok kezelése és értékelése
- Az ajánlatok értékelésének szempontrendszere
- Mely kritériumok lesznek a nagyobb súlyúak a döntésben?
- Hogyan valósul meg a beszerzés?
- Minden felmerülő igény megvalósult-e?
- Üzembe tudott-e állni a megvásárolt eszköz?
- Hogyan mutatható ki, hogy sikeres volt a beszerzés?
- Milyen kontrolling eszközök ajánlatosak az IT beszerzés esetében
- Melyek a jó beszerzés mérőszámai?
- Utánkövetés
- Elérte-e a beruházás a kívánt célt?
ROI – Tegye mérhetővé a megtérülést!
- Mennyi az elfogadható megtérülés?
- Mérés módszerei, technikái, illetve a mérés folyamata – Hogyan számolható ki a ROI?
- Mennyire lehet az eredményeket számszerűsíteni?
- Hogyan lehet a megtérülést mérni olyan beruházások, projektek esetén, ami kevésbé megfogható eredménnyel jár?
- Hogyan lehet a megtérülést mérni olyan beruházások, projektek esetén, ami nem csak IT oldalra terjed ki, illetve az eredmény nem IT oldalon jelentkezik?
Előadó: Bene Tibor, IT manager, Carlson Wagonlit Travel
14:45-15:15 Kávészünet
15:15-16:15 Small Buy - kis értékű termékek, szolgáltatások beszerzése
- Hogyan lehetséges kezelni a kis értékű termékek, szolgáltatások beszerzését?
- Milyen megoldások vannak a gyakorlati kivitelezésre, ha nincs szerződött partner ezek beszerzésére?
- Mik az egyes megoldások előnyei, hátrányai?
- Hogyan, mi alapján definiálhatóak ezek a beszerzések?
- Értékhatár alapján, (kontrollálatlan beszerzés veszélye)
- Termékcsoport meghatározás szerint?
- Egyéb megoldások
- Milyen Compliance nehézségeket vet fel az ad hock jellegű termékek, szolgáltatások beszerzése?
- Honnan jött, ki engedélyezte, miért, hol? Compliance mutató
Előadó: Hackenberger Erika, Head of Procurement, IT Services Hungary
16:15 A szeminárium zárása
Részletek
Rendezvény kezdete: | 2018. november 20. 9:00 |
Rendezvény vége: | 2018. november 21. 17:00 |
Részvételi díj | 249.000 HUF+ÁFA |
Early bird határidő | 2018.október 5. |
Csoportos kedvezmény
Résztvevők száma | Részvételi díj/fő( HUF+ÁFA) |
---|---|
1 | 249,000.00 |
2 | 236,550.00 |
3 | 224,100.00 |